Barn og familier utsatt for gjentatte belastninger, har ofte levd med kaos og uforutsigbarhet. Rutiner og ritualer gir kapasitet til læring og utvikling.
![](https://www.traumesensitivt.no/wp-content/uploads/sites/4/2021/05/familie.jpeg)
Traumer er ofte forbundet med kaos, mangel på kontroll, og uforutsigbarhet. Så lenge livet fortsetter å være uforutsigbart, bruker barnet mye energi på å forholde seg til fare.
Økt forutsigbarhet og kontroll gir barn en opplevelse av trygghet, rom for avslapning og kapasitet til å bruke energi på utviklingsfremmende aktiviteter.
Rutiner og ritualer i barnets hverdag, slik som faste måltider, søvn, skole og fritidsaktiviteter, gir oversikt og gjør at barnet kan slappe av og bruke sin kapasitet på læring og utvikling.
Å legge inn ritualer – spesielt i forbindelse med overganger – kan gi barnet trygghet i potensielt stressende situasjoner. Prøv å få til rytmer og gjentakelser, slik at barnet kjenner igjen det som skjer.
Lær av barnehager
Vi har mye å lære av barnehagene, som er flinke til å tilrettelegge for rutiner og overgangsritualer (for eksempel sang før de skal spise, tydelige symboler for det som skal skje, de viser at hvert barn er viktig i gruppa).
En rutine kan for eksempel være å ta pulsen på barnet og sjekke hvor det er med tanke på energi/krefter (se metaforen «min indre motor» i verktøykassen, eller video om «toleransevinduet»). Det er også viktig å markere milepæler («nå er det ett år siden du kom hit, det må vi markere»), og å finne ritualer som gir struktur i hverdagen («hver fredag pleier vi å ….»).
Se video om lærer Barry White, som starter dagen med en spesiell hilsen med hver enkelt elev:
Eksempel på intervensjoner:
- kalender over dagen
- overgangsritualer (sang, klappelek, måter å hilse på)
- markeringer av milepæler og ulike hendelser
- Se tips for leggerutiner og kveldsstell (pdf)
- Se tips for rutiner i terapi (pdf)